Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Aktualnie coraz częściej stawiane jest rozpoznanie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASZ). Liczba diagnoz wzrosła do 1 na 500 (Chrabicka, 2013). Wielu psychologów decyduje się na takie rozpoznanie, kiedy nie jest w stanie jednoznacznie określić problemów pacjenta. Powodów takiej sytuacji jest wiele. Jednym z nich jest fakt, że autyzm to jednostka chorobowa wciąż nie do końca zbadana. Sam proces diagnostyczny nierzadko trwa nawet kilka lat, a jego długość zależy w dużej mierze od braku wystarczającej ilości danych na temat zaburzenia, niewielkiej liczby ekspertów w dziedzinie psychologii i psychiatrii doświadczonych w stawianiu konkretnego rozpoznania, a także od wielowymiarowości i złożoności autyzmu.

Samo pojęcie zostało użyte po raz pierwszy przez Leo Kannera, twórcę psychiatrii dziecięcej, w 1943 roku na łamach czasopisma “Nervous Child”. Słowo to odnosiło się do 11 pacjentów u których zauważył charakterystyczne cechy zachowania nieodpowiadające żadnej ówcześnie znanej jednostce chorobowej. Należały do nich między innymi: problemy z mową, potrzeba stałości otoczenia, skłonność do izolacji, kłopoty z nawiązywaniem relacji międzyludzkich, zachowania repetytywne (Pisula, 2015; Grandin, 2016). Leo Kanner pojmował autyzm w sposób biologiczny, do czasu rozwoju psychoanalizy nie szukał przyczyn w psychice (Grandin, 2016).

Kolejne wzmianki na temat autyzmu można znaleźć w pracach wiedeńskiego pediatry i psychiatry dziecięcego – Hansa Aspergera (1944), od nazwiska którego pochodzi nazwa opisywanego przez niego zaburzenia. Zespół Aspergera kojarzono z brakiem zdolności do  empatyzowania, nieumiejętnością tworzenia relacji interpersonalnych, specyficznymi zainteresowaniami i ponadprzeciętnymi umiejętnościami w ich zakresie.

Dzięki tym ostatnim możemy zróżnicować pojęcia stworzone przez Kannera i Aspergera. Reprezentują one dwa przeciwległe bieguny całego spektrum zachowań autystycznych. Termin autyzm kannerowski odpowiada dzisiaj zaburzeniom ze spektrum autyzmu z często występującą niepełnosprawnością intelektualną, znacznymi brakami w funkcjonowaniu społecznym, a także ustaniem mowy (Pisula, 2015). Zespół Aspergera odróżnia od niego występowanie wybitnych uzdolnień kierunkowych.

Diagnoza autyzmu na podstawie ICD-10 I DSM-V.

Dyskusja dotycząca sposobu definiowania autyzmu trwa od kilkudziesięciu lat. Diagności stosują dwa narzędzia umożliwiające rozpoznanie zaburzenia. Obowiązującą w Polsce, od 1996 roku, Międzynarodową Klasyfikację Chorób ICD-10 (WHO, 1992) oraz opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne DSM-V (APA, 2013)

Klasyfikacje te są do siebie podobne, różnią się w niewielkim stopniu rodzajem i liczbą jednostek chorobowych w obrębie całościowych zaburzeń rozwojowych. Zarówno jedna, jak i druga klasyfikacja zawierają Zespół Retta i Zespół Aspergera, które zostały wykluczone w nowopowstającej Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11. Nie jest ona jeszcze powszechnie używana w polskich środowiskach klinicznych. Należy pamiętać, że osoby przejawiające zaburzenia ze spektrum autyzmu charakteryzuje duże zróżnicowanie.

Klasyfikacja ICD-10 rozróżnia autyzm dziecięcy i atypowy. Nietypowość ostatniego może być spowodowana wiekiem występowania, symptomatyką lub obydwiema wcześniej wymienionymi kategoriami. Już sama klasyfikacja nasuwa wniosek, iż autyzm to zaburzenie wielowymiarowe.

Według powszechnie używanej klasyfikacji ICD-10 ten pierwszy charakteryzuje się brakiem upośledzenia rozwoju mowy i funkcji poznawczych (1992), a do jego diagnozy konieczne jest stwierdzenie ilorazu inteligencji powyżej poziomu 70 punktów (Dziedziewicz, 2013). We współczesnej literaturze naukowej można znaleźć pokrewny sposób opisywania osób z HFA, który sam w sobie nie jest terminem oficjalnym. Pojęcie to stosowane jest przez praktyków (Dziedziewicz, 2013). Badanych charakteryzuje bowiem mieszczący się w normie rozwój intelektualny oraz zachowane umiejętności werbalne (Pisula, 2015). Często rozwój mowy przebiega w sposób naturalny, dzieci z łatwością zapamiętują alfabet i nowe wyrazy, uczą się czytać i budują wielokrotnie złożone zdania, co nie wzbudza niepokoju u rodziców.

Wątpliwości odnoszące się do różnicowania obydwu zaburzeń są więc nie bez znaczenia. Magdalena Charbiecka, oligofrenopedagog z niespełna trzydziestoletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi diagnozowanymi jako autystyczne spektrum zaburzeń, zwraca w swojej pracy uwagę na różnice funkcjonalne i rozwojowe u dzieci z powyższymi typami zaburzeń (2015). Jako najbardziej widoczne wymienia znacznie lepsze przystosowanie dzieci z Zespołem Aspergera w sytuacjach społecznych.

W ostatnim czasie coraz większym uznaniem cieszy się pojęcie autystycznego spektrum zaburzeń (ASD, ang. autistic spectrum disorder), w którym brak informacji dotyczącej poziomu natężenia patologii (Pisula, 2015). Termin ten pozwala zabezpieczyć się diagnostom i pacjentom przed błędnym rozpoznaniem. Po raz pierwszy pojawił się w pracach Doris A. Allen (1988), a dzisiaj funkcjonuje jako osobna jednostka diagnostyczna w DSM-V. Wśród kryteriów koniecznych do stwierdzenia zaburzenia wymienia się: deficyty w komunikacji, powtarzalne wzorce zchowań, wąskie zainteresowania, hiperreaktywność lub hiporeaktywność sensoryczną. Symptomy te powinny pojawiać się we wczesnym dzieciństwie i w znaczący sposób utrudniać funkcjonowanie jednostki.

Kryteria diagnostyczne według DSM-V

A. Trwałe deficyty w komunikacji społecznej i relacjach społecznych w wielu środowiskach,
manifestujące się:
1. Deficytami w społeczno emocjonalnej wzajemności […].
2. Deficytami w niewerbalnych zachowaniach komunikacyjnych […].
3. Deficyty w nawiązywaniu, utrzymywaniu i rozumieniu relacji społecznych […].
B. Ograniczone, powtarzające się wzorce zachowań, zainteresowań lub aktywności, manifestujące się minimum dwoma spośród poniższych objawów:
1. Stereotypowe lub powtarzające się ruchy ciała […].
2. Nacisk na niezmienialność, powtarzalność, nieelastyczne przywiązanie do rutyn […].
3. Bardzo ograniczone fiksacje- zainteresowania […].
4. Hiper lub hipo reaktywność na bodźce sensoryczne lub niezwykłe zainteresowanie sensorycznymi aspektami środowiska […].

C. Objawy muszą być obecne we wczesnym okresie rozwojowym. (American Psychiatric Association, 2013)

ICD – 10 zwraca także uwagę na problemy rozwojowe na gruncie emocjonalnym, poznawczym i motorycznym. Takie poszerzenie kryteriów diagnostycznych prowadzi do coraz większej liczby rozpoznań z zakresu autystycznego spektrum zachowań. Dane epidemiologiczne wskazują, że jest to zaburzenie rozpoznawane u dzieci częściej niż zespół Downa (Pisula, 2015 za: Filipek, Accardo, Baranek, Cook, Dawson i in., 1999).

Kryteria giagnostyczne według ICD-10

F84.0 Autyzm dziecięcy to rodzaj całościowego zaburzenia rozwojowego charakteryzującego się:
(a) nieprawidłowym lub zaburzonym rozwojem przed trzecim rokiem życia oraz
(b) charakterystycznym sposobem wadliwego funkcjonowania w trzech obszarach psychopatologii: interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania (ograniczone, stereotypowe, powtarzające się) […].

F84.1 Autyzm atypowy różni się od autyzmu dziecięcego wiekiem, w którym się pojawia, bądź niespełnianiem wszystkich trzech wspomnianych kryteriów diagnostycznych […]. Autyzm atypowy występuje najczęściej u osób głęboko upośledzonych i u osób z ciężkim specyficznym zaburzeniem rozwojowym rozumienia mowy […].

F84.5 Zespół Aspergera Jest to zaburzenie o niepewnej wartości nozologicznej, charakteryzujące się takimi samymi nieprawidłowościami w zakresie interakcji społecznych jak autyzm, a także ograniczonym, stereotypowym repertuarem zainteresowańi aktywności. Od autyzmu różni się ono przede wszystkim brakiem ogólnego opóźnienia lub upośledzenia rozwoju mowy i funkcji poznawczych. Zaburzeniu temu często towarzyszy wyraźna niezgrabność i tendencja do utrzymywania się zaburzeń w wieku młodzieńczym i w życiu dorosłym […] (WHO, 2009).

Dzieci te skupiają wzrok głównie na przedmiotach. Koncentracja na ludzkiej twarzy zdarza się incydentalnie. Badania mózgu za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (ang. fMRI- functional magnetic resonance imaging) ukazują, iż kora uaktywnia się w reakcji na przedmioty bardziej niż na ludzką twarz (Charman i in. 1997; Grandin, 2016). Zasadniczą rolę w tym procesie odgrywa styk skroniowo-ciemieniowy, łączony z rozwiązywaniem problemów społecznych, oraz grzbietowo-boczna kora przedczołowa (Pitskel i in., 2011). Pierwszy z wymienionych konstruktów uaktywnia się u osób z autyzmem przy spojrzeniach odwróconych, a u osób bez tego zaburzenia przy spojrzeniach bezpośrednich. Obserwuje się także odwrotne działanie grzbietowo-bocznej kory przedczołowej. Kiedy osoba neurotypowa odwraca wzrok następuje jej aktywacja, u osób z autyzmem zachodzi ona przy spojrzeniu bezpośrednim

Pojawiają się także trudności w tworzeniu relacji społecznych, zabawie tematycznej, echolalie, brak gestykulacji, lepszy rozwój wzrokowo – przestrzenny (Happe, 1994). Często występują także problem z motoryką (Attwood, 2013), fiksacje na przedmiotach, sztywność zachowania, niezgrabność ruchowa, nadwrażliwość na bodźce sensoryczne, częste napady złości (Charbicka, 2015). Zazwyczaj mogą się także pojawić problemy z uwspólnianiem pola uwagi i opóźniona reakcja na imię (Pisula, 2011).

Wszystkie powyższe sposoby rozpoznawania autyzmu noszą pewne znamiona subiektywizmu. Rozpoznanie autyzmu opiera się w dużej mierze na podstawie kryteriów behawioralnych (Hill, 2004). Każde dziecko z opisywanym zaburzeniem przejawia inny zespół zachowań, a kryteria diagnostyczne zmieniają się na przestrzeni lat (Grandin, 2016). Dlatego też stwierdzenie występowania ASD rodzi wiele problemów i niejasności.