„Strach ma wielkie oczy…” Fobia czym jest i jak najskuteczniej sobiez Nią poradzić

W ujęciu klinicznym fobia jest uporczywym, czasem irracjonalnym lękiem przed sytuacją lub obiektem w zasadzie niezagrażającym. Osoba która cierpi na fobię inwestuje nieproporcjonalnie dużą dawkę energii aby uniknąć bodźca wywołującego lęk lub radzenie sobie z nim.

Na liście lęków wyróżniamy:
– fobie konkretne (specyficzne)
– fobia społeczna
– agorafobia (lęk przed otwartą przestrzenią)

Doczynienia z fobią konkretną mamy w momencie kiedy u osoby cierpiącej na lęk spowodowany jest obecnością lub antycypacją bodźca. Ekspozycja na bodziec powoduje nieustanny lęk lub niepokój. Lęk jest nieproporcjonalnie duży w stosunku do realnego zagrożenia. Osoba aktywnie unika sytuacji wywołującej lęk albo znosi ich obecność, przy czym odczuwa intensywny niepokój. Cierpienie pogarsza komfort życia, potrafi znacznie utrudnić normalne funkcjonowanie. Unikanie ekspozycji na bodziec musi trwać przynamniej 6 miesięcy i nie jest wynikiem innego schorzenia.

Fobia społeczna jest lękiem przed przebywaniem z ludźmi, jak również byciem przez nich obserwowanym.

Agorafobia jest lękiem przed opuszczeniem bezpiecznego, i znajomego terenu, towarzyszy mu często fobia społeczna.

Według Amerykańskiego Instytutu Zdrowia Psychicznego, fobie stanowią najpowszechniejszą formę choroby psychicznej kobiet ze wszystkich grup wiekowych i drugą zaraz po depresji u mężczyzn powyżej 25 roku życia

Jak widzimy jest to dość powszechne schorzenie.

Lista rodzajów fobii jest bardzo długa, natomiast jeśli czujesz, że Twój lęk związany z jakąś sytuacją lub przedmiotem jest irracjonalny i na tyle uporczywy, że utrudnia Tobie życie to jest to dobry moment aby skonsultować się ze specjalistą, który pomoże w wyborze terapii, procesu mogącego znacząco przynieść Tobie ulgę lub całkowite pozbycie się fobii.

Istnieje kilka metod radzenia sobie miedzy innymi:

Systematyczna desensytyzacja odbywa się w trakcie wielu sesji, bazując również na treningu relaksacyjnym, rozłożonymi w czasie przy stopniowym wprowadzaniu bodźca wywołującego lęk.

Ekspozycja kontrolowana przez terapeutę, która przynosi znaczną skuteczność już w czasie jednej lub kilku sesji prowadząc do zmniejszenia objawów do 70-80%.

Natomiast w podejściu NLP istnieje kilka procedur leczenia fobii, najpopularniejsza techniką, która jest niezwykle skuteczna i szybka, jest metoda dysocjacji wizualno-kinestetycznej. Osobiście jestem największą fanką tej metody ponieważ, dzięki niej, w trakcie jednej sesji uporałam się z paraliżującym lękiem przed lataniem samolotami. Pięcioletnie badania wykazały, że u 90% badanym metodami NLP stwierdziło brak nawrotu objawów.

Fobia nie musi utrudniać Tobie życia! Istnieją skuteczne drogi do uwolnienia się od tego ciężaru! Zacznij działać bo szkoda Twojego cennego czasu na tego rodzaju cierpienie.