Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Rozwój mowy

Rozwój mowy to proces połączony z całym rozwojem dziecka. To z pewnością nie jest osobna działka. W pierwszych latach życia malucha mówimy wręcz o rozwoju psychomotorycznym – to znaczy, że funkcje psychiczne rozwijają się i warunkują jednocześnie z pozostałymi. To nie przypadek, że dziecko zaczyna gaworzyć w momencie kiedy siada – jego tułów pionizuje się wraz ze wszystkimi narządami. Dzięki temu zmienia się jego wzorzec oddychania – obniża się krtań, a oddech piersiowy zostaje skoordynowany z oddechem brzusznym. Jedna umiejętność wpływa na drugą i wzajemnie się warunkują. Skoro wszystko się warunkuje, a mowa jest jedną z wypadkowych działań, nie możemy uważać jej za coś, co rozwija się samodzielnie i samoistnie. Nawet jeśli dziecko jeszcze nie mówi ( rozwojowo lub z powodu różnych opóźnień ), przecież je, oddycha, pije, porusza się, komunikuje się na wiele sposobów.

Mowa nie rozwija się od momentu wypowiadania pierwszych słów, ale już w życiu płodowym. Od połowy ciąży nasz maluch zaczyna rozwijać narząd słuchu, od około 7 miesiąca życia płodowego różnicować głosy mamy i taty. W 2-3 miesiącu życia pojawia się odpowiedź uśmiechem na uśmiech. Mózg jest plastyczny – oznacza to nie tylko, że przypadku uszkodzeń potrafi użyć innych swoich części do realizacji funkcji z uszkodzonych obszarów, ale też bardzo szybko naprawić nieprawidłowe wzorce i zaburzenie u dziecka. Największa plastyczność mózgu ma miejsce do około 3 roku życia. Im szybciej zauważymy jakiekolwiek nieprawidłowości, możemy szybko je usunąć.

O przyczynach zaburzeń artykulacji można pisać długo, ale te najbardziej
uniwersalne to:

  • Czynniki środowiskowe – dziecko uczy się języka w otoczeniu w jakim się znajduje.
  • Słuch – prawidłowo działający ma wpływ na jakość odbioru dźwięków mowy, których uczy się dziecko.
  • Prawidłowy rozwój i dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego – jego zaburzenia będą mieć wpływ na sposób wymowy.
  • Budowa narządów artykulacyjnych – przede wszystkim budowa warg, policzków, podniebienia twardego i miękkiego, języka i wędzidełka – zaburzenia w budowie jakiejkolwiek ze struktur aparatu artykulacyjnego, będą miały wpływ na jakość wymowy.
  • Zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie aparatu artykulacyjnego i całego ciała – każda nieprawidłowość objawiająca się zwiększonym bądź obniżonym napięciem mięśniowym, asymetrią napięcia mięśniowego, będzie rzutować na to, jak zachowują się mięśnie tworzące aparat artykulacyjny.
  • Parafunkcje – brak reakcji na obserwowane parafunkcje przekłada się na zaburzenia pracy języka, co doprowadza do wad wymowy ( ssanie palca, zbyt długie ssanie smoczka, ssanie policzka, obgryzanie paznokci etc.)
  • Zaburzenia oddychania – prawidłowy tor oddychania jest tylko jeden – drogą nosową.
  • Wcześniactwo – związane z nim możliwe uszkodzenia słuchu, będą mogły być bezpośrednią przyczyną zaburzeń wymowy.
  • Wady zgryzu
  • Nieprawidłowe połykanie – połykanie z umieszczonym językiem między zębami powoduje wady zgryzu, a te – wady wymowy.
  • Przerost migdałków pierścienia gardłowego – może doprowadzić do powstania zaburzeń w pracy podniebienia miękkiego, a tym samym doprowadzić do do nosowania otwartego bądź też nadmiernego słyszalnego rezonansu nosowego podczas wymowy głosek ustnych.
  • Ankyloglosja

Warto pamiętać, że praca nad poprawną wymową jest możliwa w każdym wieku. To
inwestycja w przyszłość, budowanie pewności siebie.
Nigdy nie jest za wcześnie na konsultacje, ani za późno na podjęcie działań. Na co
zwracamy uwagę u maluchów?

  • Jak dziecko oddycha?
  • Jak pije?
  • Co ze zgryzem?
  • Jak pracuje i układa się jego język?
  • Stan uzębienia
  • W jaki sposób się komunikuje, jeśli jeszcze nie mówi?
  • Jeśli mówi – to ile?

Dlatego jeśli Twoje dziecko:
– skończyło 12 miesięcy, a nie wypowiada żadnych najprostszych słów ( mama, tata, baba, bobo itd.)
– skończyło 24 miesiące, a nie łączy dwóch elementów razem ( mama am, bobo je, tata aaa) i/lub wypowiada tylko kilka słów
– skończyło 3 rok życia, a jego mowa jest bardzo niezrozumiała dla otoczenia
– skończyło 3 rok życia, a zauważasz, że w wymowie zamienia głoski dźzwięczne na bezdźwięczne, np.: zamiast balon – palon, góra – kura
– podczas mówienia wkłada język między zęby
– wydaje Ci się, ze cały czas mówi przez nos lub ma problemy ze słuchem
– masz wątpliwości co do prawidłowej budowy jego narządów artykulacyjnych
– skończyło 4 rok życia, a głoski s,z,c,dz wypowiada jako ś,ź,ć,dź ( sanki – sianki )
– skończyło 4 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz pierwszych prób wymowy głosek sz,rz,cz,dż
– skończyło 5 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz pierwszych prób wymowy głoski [r]
– jest uczniem pierwszych klas szkoły podstawowej, a ma ogromne problemy z nauką czytania i pisania
– podczas czytania myli litery podobne ( P-B, A-Y), przestawia litery w wyrazie lub wyrazy w zdaniu, pomija elementy zdania

WARTO SIĘ SKONSULTOWAĆ. Nigdy nie ma pewności czy to, co nam rodzicom wydaje się małym opóźnieniem, nie jest symptomem jakiegoś poważniejszego problemu. Przecież dla każdego z nas najważniejsze jest zdrowie i prawidłowy rozwój naszych dzieci. Nawet jeśli okaże się, że Wasze obawy nie były słuszne, będziecie mieć spokojne sumienie.