Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Integracja sensoryczna

Integracja Sensoryczna jest podświadomym procesem, który zachodzi w naszym mózgu bez udziału naszej świadomości. W każdej sekundzie naszego życia, do naszego mózgu docierają bodźce sensoryczne, które są odbierane z każdego miejsca w naszym ciele. Bodźce te dostarczają ważnych informacji- mówią nam jak mamy kierować naszym ciałem i umysłem. Integracja sensoryczna spaja wszystko w jedną całość oraz segreguje informacje pobrane przez nasze zmysły. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu i pogrupowaniu docierających bodźców, możemy odpowiednio reagować i celowo działać na sytuacje, których doświadczamy. Integracja sensoryczna jest ważnym elementem edukacji oraz zachowań społecznych, tworzy ich fundamenty. Bodźce docierające do naszego mózgu, które pojawiają się w obrębie naszego układu nerwowego, również dostarczają impulsy, które muszą zostać zintegrowane.

W momencie gdy my np.: przyglądając się truskawce nasz mózg integruje bodźce z oczu tak byśmy doświadczali jej kształtu i koloru. W momencie kiedy jej dotykamy bodźce z naszych palców i dłoni są integrowane w taki sposób aby można było określić że truskawka jest szorstka na zewnątrz i mokra wewnątrz, integrowanie bodźców przekaże nam informacje dotyczące jej zapachu. Kiedy integracja sensoryczna ma swój początek?. Zaczyna się już w łonie matki, w momencie kiedy pierwsze ruchy matki są wyczuwane przez mózg płodu. W integracji sensorycznej wyróżniamy trzy bazowe systemy sensoryczne: dotyk, przedsionek i propriocepcja

Jak stwierdzić czy u dziecka występuje problem zaburzeniem integracji Sensorycznej – dziecko:
• Nie lubi zabaw piaskiem, klejem, farbami.
• Nie lubi mieć mokrych lub brudnych rąk.
• Nie chętnie czesze włosy, nie lubi być dotykane po twarzy.
• Czuje niepokój będąc pobliżu innych osób np.: stojąc w autobusie w kolejce w sklepie itp..
• Przejawia potrzebę dotykania różnych faktur bądź unika dotykania ich.
• Reakcje na dotyk są nie adekwatne do bodźca dotykowego.
• Dziecko nie lubi np.: metek na ubraniach, szwów, różnego rodzaju tkanin szorstkich bądź elastycznych.
• Unika chodzenia na bosaka
• Ma trudności z przetwarzaniem informacji na temat: równowagi, ruchu w przestrzeni i siły ciężkości.
• Przekraczaniem linii środkowej ciała.
• Myli stronę lewą, prawą, gorę i dół.
• Ma trudności z pisaniem w linii prostej .
• Ma trudności z zaangażowaniem obu stron ciał jednocześnie, nauką czytania lub liczenia.

• Lepiej niż rówieśnicy może znosić huśtanie, kręcenie, skoki- dziecko nie odczuwa zawrotów głowy – podreaktywność/ dziecko nie lubi się huśtać ma zawroty głowy- nadreaktywność.
• Ma problem z utrzymywaniem równowagi oraz przejawia lęk przed upadkiem i wysokością.
• Unika zabawek ruchomych, które zaburzają równowagę dziecka.
• Boi się nagłych skrętów samochodu, źle znosi jazdę samochodem.
• Nie potrafi poprawnie oszacować odległości w jakiej znajdują się przedmioty w przestrzeni.
• Może wpadać w różne przedmioty, ludzi.
• Przejawia zachowanie dyspraksyjne – boi się i nie chce podejmować nowych czynności, woli trzymać się tego co już zna.
• Ma trudności z poruszaniem się na schodach.
• Często się potykać, być niezaradne i niezgrabne ruchowo.
• Ma trudności z wykonaniem znanych mu czynności bez udziału i kontroli wzroku.
• Niszczy małe elementy, łamie kredki nieodpowiednim naciskiem na narzędzie.
• Trudności w koordynacji ruchów i brak ich płynności.
• Nie potrafi się skon oraz nie rozumie poleceń kierowanych do niego.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej polega na dostarczeniu dziecku w sposób kontrolowany, odpowiedniej dawki bodźców sensorycznych. W Terapii ważne jest aby przebiegała ona w radosnej atmosferze, pełnej akceptacji dziecka i jego problemów oraz w wzajemny zaufaniu.